söndag 10 oktober 2010

Dra i handbromsen!

Imorse visade vågen 78,0kg vilket ger +1,2kg på 5dagar ... jag har ju verkligen inte skött mig speciellt bra dessa dagar så nu är det dags att dra i handbromsen. Jag kommer inte att börja räkna propoints igen men jag kommer att planera lite mer. Jag ser ett tydligt samband på planering=viktnedgång och ingen planering=viktuppgång ;)

Dem senaste dagarna har jag och mannen pratat rätt mycket om det vardagliga livet såsom pengar, hemmet, maten, hälsan, kärleken m.m. och kommit fram till att vi är verkligen inte där vi vill vara men vi vet hur vi kan komma dit och det är inte så himla höga berg att bestiga så länge man planerar. Lite av sakerna vi måste bli bättre på för att nå dem mål vi har är

-Enklare mat på vardagar
Köttbullar med makaroner ska få vara ok men vi kommer ha fibrer och vitaminer i form av
grönsaker/böner och frukt till istället. Det är ofta vi är för trötta för att stå en timme och
laga mat efter recept på en vardag.

- Minska på sponatanhandlingen
Som tex att åka till Ica klockan nio på kvällen för att köpa bullar eller gå på bio oplanerat
en söndag bara för att man vill ha mys med familjen, då kommer det ofta få bli något som
inte kostar pengar istället och någonting där vi umgås mer än vad man gör på en biograf. Ett
biobesök kostar oss som familj och vi äter ute också minst 1000kr utan att äta ute blir det 5-
600kr.

- Restaurangbesök ska vara speciellt
Vi ska äta ute mer sällan och då på "finare" restauranger så att det blir något speciellt
istället för Pizza Hut, och McDonald´s på rutin så fort man inte orkar laga maten hemma.
Fler akutlösningar på mat ska finnas hemma.

- Mer kvalitetstid och egentid
Det ska bli mer av att vi umgås två och två för både barnen och vi behöver det.

- Budget
Vi har satt upp en ekonomibudget och den ska med nolltolerans hållas!

- PLANERING
Varje söndag kommer vi att planera i veckan som kommer och hålla oss till planen!

Det svåraste för oss kommer att vara att hålla oss till planen, vi är alldeles för flexibla och lata för att göra en ansträngning när man så enkelt kan ta den lätta vägen ut. Man kanske inte ska ändra på att på en gång men ingen av sakerna i vår planering är nytt för oss, vi gör det ju periodvis hela tiden.

Jag kommer även gå ur viktväktarna, då jag inte ska räkna propoints känns det onödigt att betala 350kr/mån för att enbart gå och väga sig. Jag kan ju faktiskt väga mig hemma ;) Vilket jag gör nästan varje morgon och lägger upp vikten här på bloggen ;)

Idag kommer det bli städning/bakning här hemma och sen kalas för 12st 6åringar :) Efter det blir det planering för veckan och sen handling av det som behövs till veckan. Jag jobbar väldigt mycket denna vecka som kommer vilket betyder att jag kommer att ha det lätt att hålla min matplanering men att vi måste klura ut vad dom kan äta för enkel mat här hemma då jag kommer hem 20:30 nästan varje kväll denna vecka,...

Bilder från dagen kommer definitivt då jag bland annat ska baka en Barbietårta :)

3 kommentarer:

  1. Handbromsen är bra! Enklare att gå ner 1,2 pluskilon än ännu fler. Man får passa sig så man inte sätter på sig skygglappar och helt plötsligt blundar för viktuppgången. Jag gjorde det efter förra viktresan och att gå ner samma kilon igen var verkligen mentalt jobbigt, för man visste att hade man bara varit mer redo att inse vad som höll på att hända så skulle man inte vara där nu.

    Bra ni satt ner och pratade, viktigt sånt där. Det finns en tidning som heter Laga lätt, har för mig det är bra, nyttiga och enkla recept i den. Smygkika i den i affären eller låna hem från biblioteket. Eller låna hem någon kokbok, finns ju massor av kokböcker som är just om mat man kan laga snabbt. 20-30minuter.

    Lycka till med kalas och planering!
    Kram

    SvaraRadera
  2. hur i alla sin dar gör du barbietårtan? den finaste tårtan jag sett. lycka till med resten också, det går om ni bara ger er 17 på det.

    SvaraRadera
  3. Hm det låter som det skulle kunna vara vår familj :/ Det kan bli mycket McDonald och diverse snabb mat här också tyvärr. Vilket så klart inte är bra när man försöker gå ner i vikt. Men med planering brukar det funka bättre.
    Lycka till!

    SvaraRadera