söndag 3 oktober 2010

Planen

Jag har hållt på med dem flesta dieter, kostprogram och svältkurer. Jag börjar känna mig själv och mitt beteende, jag vet vad mina svagheter är och mina styrkor. Det är inte bara smal jag vill bli utan jag vill vara häslosam.

Visst är det ord som kan tolkas på hundratals olika sätt. Hälsosam?!? Men jag går efter vad det betyder för mig. Hur ser bilden ut när jag är målviktig? Hur lever jag då? Det är ju så som jag kommer att behöva leva resten av livet för att behålla min målvikt.

Jag behöver en tydlig, konkret och enkel plan och jag tar då det bästa ur alla olika dieter och kokar ihop en egen.

Jag kommer att väga mig varje fredag hos viktväktarna för jag behöver det för att hålla det levande. Någon som har koll på att jag sköter mig. Men jag kommer inte räkna propoints utan jag ska försöka mig på att ha fokus på att äta bra mat. Då kan man ju tänka att ja om hon vet hur man ska äta, hur kommer det att hon är överviktig?!? Och visst är det så. Jag vet att jag äter alldeles för mycket choklad och fikabröd men sånt får det bli väldigt begränsat med. Jag ska verkligen försöka med att verkligen bara tänka på att äta bra men inte fanatiskt bra så att man inte kan ta en fika lite då och då. Jag kommer att föra matdagbok med klockslag för att kunna se mönster på mitt ätande kommer även fortsätta väga mig varje dag för att kunna se mönster där oxå.

Motion är någonting jag ser som ett måste för min version av hälsosam men jag verkar ha problem att få igång den så jag startar med riktig låga mål. Jag ska träna på gym 1ggr/vecka samt gå så många promenader jag bara kan.

Kontentan av det hela är att min version av mig själv när jag är hälsosam och målviktig är jag då är en tjej som tränar 2-3ggr/veckan på gym, äter bra mat med mycket fibrer med balans till tomma kalorier.

Planen är
-Möte varje fredag hos ViktVäktarna
-Skriva matdagbok med klockslag
-Fokus på mat med bra näringsinnehåll
-Promenader i massor och 1 gympass/vecka
-Väga mig varje morgon


Saker vi kommer att ha som fredag/lördagsmys är bland annat popcorn, glass, frukt, nötter, mörk choklad, kex med ost m.m.

Jag provar det här ett tag och ger det inga resultat kommer jag börja räkna propoints igen ;)

Varför gör jag detta? Jo det kommer att ta mig månader att bli målviktig och det är flera år som jag ska behålla min målvikt. Jag vill ha en bra balans i mitt matbeteende naturligt och inte behöva räkna/mäta för att ha det. Det blir lätt för mig att jag tar godis/fikabröd om jag har propoints över vilket leder till sötsug vilket leder till brutet kostprogram,...

Det jag gillar med VV är mötena, det jag gillar med low carb är att man inte behöver räkna och det jag gillar med internetprogramen är statistiken. Jag kommer under denna provtid skriva både matdagbok med klockslag samt daglig vikt vilket ger mig massor med statistik :) Jag kommer fortsätta gå på möten och jag kommer inte att räkna Perfekt! Hoppas det ger resultat oxå,...

5 kommentarer:

  1. Låter som ett bra upplägg. Och det är ju helt sant som du säger. Man ska ju fokusera på en hälsosam livsstil. Inte om det ena eller det andra "ryms inom pointsen".
    Det kommer att gå bra. Se till att vara fokuserad på det du vill.
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas detta ger dig det resultat du vill, spelar ju ingen roll vilken metod man kör efter, bara det funkar. =)

    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  3. Låter riktigt bra..!! Håller tummarna på att det funkar för dig
    kram

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra plan tycker jag. Själv har jag bestämt att det får bli en kombination av lc och cambridge :))
    Lycka till!!!

    SvaraRadera
  5. Det verkar som att du har en sund inställning till din viktnedgång.
    Jag har nyss hittat till din blogg och jag kommer garanterat följa den.

    // Lisa

    SvaraRadera