tisdag 20 juli 2010

Måste ha ett system

Det är en liten omställning att gå från points till propoints, mer än vad jag trodde först. Pointssystemet sitter i ryggmärgen och jag kan formeln utantill så det är busenkelt att veta hur mycket allt är och det man inte riktigt vet kan man lätt uppskatta men med propointsen blir det lite svårare och det som gör det svårare för MIG är

- jag ska äta 29dagliga och 42 veckobonus istället för 20 dagliga vilket gör det mer att räkna och hålla reda på.

- finns ingen formel som är ute vilket gör det svårt att uppskatta och räkna själv och kalkylatorn räknar inte halvor utan bara hela propoints och för någon som vill vara exakt som jag blir det lite trixigt.

- Man har fullständigt noll koll på hur mycket saker är, en del är mindre än förut, en del lika mycket och en del mer ...

Jag vill inte tillbaka till points utan tror jätte mycket på propointsen då man tar vara på hur kroppen reagerar på olika energikällor MEN jag vill göra det enkelt för mig och tills jag har fått kläm på det här ordentligt för det blir ju verkligen till att sudda ut gammalt och lära sig på nytt så ska jag ha ett system. Jag ska ha fasta propointsvärden på mina måltider och sen får portionerna skapas efter det.

Frukost 6pp
Lunch 8pp
Middag 10pp
Mellis 5pp

Blir det nåt över någon måltid kan man ju flytta runt men detta ska vara mina riktlinjer, tror det blir enklare så... sen har jag beställt 2 nya kokböker (har redan en) med propoints värden för jag orkar faktiskt inte hålla på räkna om gamla recept, vill ha det enkelt så här i början tills jag fått in en del värden automatiskt.

Frukost idag blev omelett och visste ni att det är duoval på ägg ;) Hur många du vill och omeletten blir ändå bara 5pp för äggen men jag tog bara 2ägg så det blev 4pp plus 1pp för 40g skinka.

Nu ska det snart bli lunch som består av kelda soppa med smörgås.

Hur känner ni inför propointsen? Jag tycker det är ett super logiskt program jag måste bara få kläm på det ;)

1 kommentar:

  1. För mig funka inte propointsen alls :(
    Jag gick ju inte upp i vikt men inte heller ner. Just nu vet jag inte vad jag ska äta efter,,kan inte komma på vad som känns bäst:/

    SvaraRadera