fredag 16 juli 2010

Rutiner?

Ofta brukar det rekomenderas att man bryter sin vanliga frukost med någon annan variant av frukost men jag själv brukar aldrig äta samma frukost, tror knappt att jag äter samma frukost 2ggr under en två veckor period, om ens på en månad men jag tänkte ge mig själv lite rutin och ska börja med morgonrutin. Samma samma lika varje morgon för att se hur jag reagerar på rutin. Kanske bör jag iallafall ha tre frukostar som jag kan variera med? Om tiden är knapp så blir det lätt att jag kan äta fel frukost eller ingen alls så då kan det vara bra om jag redan bestämt vilken frukost jag ska äta. Mina tre frukostar jag ska välja mellan är (jag bestämmer mig under tiden jag skriver hi hi)

- Havregrynsgröt
- Smoothie
- Omelett

Alla är snabba bra frukostar fulla med näring och låga pointsvärden som mättar länge.

En annan sak som slog mig idag är att jag måste bli bättre på att prioritera och välja ut det jag verkligen tycker om istället för att gå på hur det "ska" vara. Idag gick vi på bio och när jag går som en duktig flicka som tänker på mina kalorier har jag med mig egen poppade popcorn eller så sitter jag med två tablettaskar, när jag går som lyxa till det unnarEllinor så har jag en påse M och en popcorn och en stooor fanta. Men om jag går som Ellinor som väljer ut det hon gillar mest av allt och tar lite av det så gör jag som idag jag tog köpte en kokosruta och en kaffelatte som jag tog med in i biosalongen och fick reaktioner av mina döttrar att så där kan man väl inte göra, man ska ju äta hot snacks eller popcorn på bion?!? Och ja, visst är det kanske så men varför då? Och så måste jag börja göra för jag har verkligen växlat mellan att vara en räkna kalorier/points tjej och en lyxa till det unnartjej så jag tror att jag tappat bort vem jag är och vad jag verkligen tycker om. Mycket av det som jag äter som unnarEllinor tycker jag faktiskt inte är gott och även mycket av det jag äter som duktiga Ellinor. Nu ska jag leta fram den Ellinor som jag är och komma på vad jag tycker om och äta av det i begränsning av propoints. Ska detta hålla i längden måste jag sluta växla mellan två stycken ytterligheter och hitta min mellanväg som måste vara en väg som tar mig till hälsa men oxå en väg jag måste tycka om att gå.

En av mina kjolar som för 4veckor sen satt bra börjar bli lite tajt så jag får börja tänka till lite ... för jag vill ju verkligen inte gå upp allt jag gått ner fram tills nu och och jag vill verkligen inte tillbaka in i fetma kategorin. Tycker det verkligen är super mega tråkigt att det inte finns någon möjlighet att gå till vv under v 29 o v30 men v31 då minsann kan jag gå :)

Ha det bäst så hörs vi imorgon.

2 kommentarer:

  1. Ja!!! Äta det man verkligen gillar och anpassa mängden är min melodi =)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ja, det där med rutiner är bra! Oavsett om det gäller att ändra sina vanor eller dyliga ting. Så tror jag det är bra att ha rutiner i vardagen.

    En sak som jag har märkt med mig själv, är att om jag inte äter ett mellanmål på fm ( som är en frukt ) och ett på em, så blir det slarv på kvällen. Så för mig är mellanmålen rätt viktiga.

    // Kram Anna

    SvaraRadera