onsdag 11 augusti 2010

God morgon

Det blev som jag bestämde mig för att det skulle bli, jag vaknade nöjd med att ha hållt mig inom ramen och är nu på g igen!

Läser på vv forumet att det är många som gått över till det gamla pointssystemet pga snabbare viktedgång. Jag kan väl oxå känna att det går betydligt fortare med pointsen men å andra sidan så sägs det oxå att det är lättare att jämnvikta när man har gått ner med propointsen? Undra om det blir ungefär lika om man skulle ta bort veckobonusen och istället ha möjlighet att spara 4pp som i det gamla systemet? Vågen säger inte så mycket och kanske är det därför jag känner mig misslyckad för när jag tittar på vad jag har ätit så är det inom ramarna om jag räknar in veckobonusen men jag får verkligen iiiiinge resultat på vågen :(

Jag har lovat mig själv att köra på det här tills jag är i mål och kommer inte byta metod men jag funderar på att göra en jämförelse under en vecka med points/propoints och kalorier men det är då ett framtida projekt.

Vad är era tankar?

4 kommentarer:

  1. Jag upplever att det går fortare å gå ner i vikt med gamla systemet. Men jag tänkte ge det nya en chans till. Jag har också haft dem funderingarna att skippa veckobonusen och spara 4 om dagen som man gör på det gamla sättet. Kan vara värt ett försök.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte få för mig en sekund att börja mixtra med mina propoints eller att byta till något gammalt. Forskningen går framåt och jag tycker verkligen det känns som att viktväktarna blivit moderna. De satsar på mat med mättnadskänsla med mycket fibrer. De har börjat förespråka mer protein och jag känner att fokuset har flyttats lite FRÅN alla dessa lightprodukter. Måhända går det inte lika snabbt nedåt men vad gör det? Jag vill låta det ta den tid det tar och jag är så nöjd med att kunna få må oförskämt bra under tiden.
    Ja, så tycker jag =)

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt också tänkt lite på det där. Har också läst fler och fler som gått tillbaka till de gamla pointsen.

    Själv så står jag lite där emellan. Eller nåt. Jag tycker nog att det är "trevligare" att äta enligt ProPoints, lite GI över det, men att ändå ha ett fast antal points varje dag. Finns inte så mycker förbud, och man måste inte spara och träna som en tok för att kunna äta. Men visst, det tar kanske lite längre tid. Dock så har jag ju bara kört på allvar nu i en vecka.

    Enligt det gamla sättet så gör jag lätt så att jag svälter mig hela veckan för att äta på helgen. Man får en snabb viktminskning, och det ger en en sporre. Men är detta så långsiktligt frågar jag mig?

    Det som jag kan känna är att jag nog måste dra ner lite på frukten. Att äta tre bananer och äta ProPoints, som känns lite som GI, gör inte att jag tappar vikt. Sedan så köper inte min kropp att jag kan träna massor och äta massor. Enligt det gamla points-programmet så kunde man ju bara träna till sig 12 points per vecka. Det tycker jag är vettigare. För mig funkar det bättre.

    Usch, vad mycket svammel... ha ha.. Hoppas du hänger med!

    Kram.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Intressant diskussion. Jag har inte följt det gamla programmet, bara det nya. Men jag kan tycka att känns lite luddigt det här med veckobonusen. Själv brukar jag aldrig använda motionspoängen, men väl delar av veckobonusen. Dock väldigt sällan hela. Jag tycker väldigt mycket om det faktum att jag kan äta alla grönsaker och frukter om jag är hungrig. Då slipper man gå hungrig. Men det innebär ju ocskå att jag hade kunnat välja att bara äta frukt och grönsaksrätter och sen äta godis för poängen varje dag - det går, men jag tycker det säger sig självt lite att det inte är så smart. VV har ju också förslag på hur man ska lägga sin kost, och som någon skrev så gillar jag ocskå att det ändå inte är SÅ mycket fokus på lightprodukter.
    Oj vad långt det blir, så jag slutar nog nu.
    Intressant diskussion iaf som sagt.
    Du får berätta hur du gör!
    /Annan

    SvaraRadera