lördag 21 augusti 2010

Verkligen inte alls i närheten av redo

Det är bra att viktminskning är en resa och att man inte går från fetma till normal på en dag då det är en resa rent mentalt oxå. En hel livsstil som ska läggas om. Jag är inte alls redo att bli målviktig och det var tydligt idag. Dagen började med hela veckobonusen kvar dvs 42pp och nu har jag 7 kvar!!! Det har varit choklad, chips och utebliven middag. Det som är bra är att jag verkligen har mätt allt jag ätit och fyllt i checklistan. Bra är att jag valde att äta två smörgåsar på kvällen istället för att fortsätta med chipsen som mannen och barnen hade som lördagsgodis...

Hade detta varit för några veckor sedan hade det fortsatt och jag hade haft en dag 1 imorgon men nu har jag faktiskt helt och hållet hållt mig till programmet till punkt och pricka ända sen mötena började. Jag behöver dessa möten otroligt mycket och kommer fortsätta gå även som målviktig.

Hur kunde det bli som det blev idag?

Jo jag var sjukt hungrig till lunch då det blev en sen lunch och då blev det mer ugnspannkaka än jag räknat med och jag höll mig mig mätt länge vilket fick mig att känna att en middag var onödig. Jag var inte alls godissugen men när vi åkte iväg för att köpa lördagsgodis så tog jag en 100g apelsinkrokant=14,5pp av bara farten (utifall att liksom). Vi bestämde oss för att ha en filmkväll som vi började rätt tidigt med madrasser på golvet i vardagsrummet så att alla skulle kunna ligga bekvämt och till och med somna om man ville. Chokladkakan försvann fort och sen ville barnen bjuda på sina chips ... började bli hungrig och märkte att det var på väg mot fel håll och tog två smörgåsar (8pp!!!!) Sen somnade alla utom jag och min äldsta och det fanns massor med chips och dipp kvar ... Vägde upp 18g chips och 3msk dipp och ställde in resten i köket och nu skriver jag detta ...

Vad kunde jag gjort annorlunda? (dvs vad ska jag göra annorlunda nästa gång?)

Jag kunde ha ätit frukt under dagen helt klart! Jag kunde haft grönsaker till lunchen och hållt mig till min portion som jag räknat med. Kunde ha lagat middag trots att jag kände mig mätt för stunden. Var jag inte godissugen kunde mannen och barnen åkt iväg själva och köpt sitt lördagsgodis. Kunde hållt mig helt och hållet borta från chipsen och hämtat paprika och dippat med istället! Kunde helt klart ha drukit mer vatten idag under hela dagen och kvällen.

Jag har gjort framsteg i mitt sätt att tänka kring mat och många av sakerna jag gjorde idag var jättemycket bättre än vad jag skulle ha gjort för ett halvår sen men det är mycket kvar och jag känner att jag är ungefär halvvägs både mentalt och viktmässigt i denna resa :)

Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig med mina 7pp i veckobonus kvar ;)

6 kommentarer:

  1. Va fasen, det är väl precis det här som är att vara redo. Att vara redo måste ju innebära att inte ha fler dag 1, att istället fortsätta kontrollera och skriva ner det man äter även om det inte är enligt kostprogrammets alla lagar och regler.
    Jag tycker det låter strongt och du har faktiskt sju veckobonuspoints kvar. Man får äta sin veckobonus, man går ner i vikt ändå!
    Keep on rocking!

    SvaraRadera
  2. Tack :) Jo jag känner mig helredo att gå ner i vikt men jag känner mig längt ifrån där jag vill vara mentalt när jag blir målviktig så det är bara bra att det är ett tag kvar :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen att det inte bara va en bekännelse på så här gick det utan att du gav dig själv - och oss andra på samma gång ;) - en lösning på detta. Nästa gång gör du exakt så <3

    Good job!!

    SvaraRadera
  4. Jo visst är det en resa. Ibland hamnar man på fel väg. Men man är aldrig långt ifrån att hitta rätt igen. Alla dagar kan omöjligt vara perfekta. Man lär sig nåt varje dag.
    Du har kommit en bra bit på väg. Men att tanken inte riktigt hänger med är nog naturligt. Förhoppningsvis kommer det att kännas bättre när man väl varit normalviktig ett tag. Men visst är vägen dit lång.
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Du är jätteduktig! Heja dej!!!

    SvaraRadera
  6. Bra du skrev upp allt och att du inser vad du gjort för fel och vad du kunnat göra annorlunda, jag tycker det låter sunt det du säger. Hela min VB rök denna veckan med. Tom en AP. Men där försöker jag hejda mig. Inte äta AP. =)

    Hoppas helgen varit bra annars.
    Kram

    SvaraRadera