lördag 28 augusti 2010

Japp så är det ...

Som jag känner nu när jag varit utan godis, glass, snacks och fikabröd sen i tisdags är precis så jag vill må. Jag har inget sötsug och jag känner mig pigg och alert. Har inga berg och dalar i hungern och känner mig bara stabil och det får mig att inse att visst man kan äta allt men inte alltid MEN för mig personligen så måste jag vara försiktig med just Marabou choklad och fikbröd som enbart består av vetemjöl, socker, smör ... För att göra det enklare för mig och göra det mer hållbart i längden så måste jag byta ut dessa saker mot substitut med lägre GI-väden. Jag menar absolut inte att jag aldrig ska äta marabou (och med marabou menar jag mjölkchoklad, dajm m.m.) utan jag menar att det ska inte vara det självklara valet som lördagsgodis. Mina självklara val ska vara mörk choklad och hembakt fikabröd med mer fibrer i. Man ska njuuuta av det man tycker om men tyvärr så blir resultatet av att njuuuta av för mycket socker bara fortsatt evigt sötsug och en hunger som studsar upp och ner och det är inte värt det!! För mig går det inte att bara äta lite på lördagen för det blir som en avväjning varje söndag-tisdag efter det, för det tar ungeför 2-3 dagar för mig att bli av med sötsuget... Jag har insett att jag måste släppa taget för att kunna gå vidare så när mitt godislöfte tar slut den 19/9 kommer jag mer aktivt välja GI-vänligare godis och fika och inte för att jag måste enligt nån metod utan för att det faktiskt kommer hjälpa mig att göra denna resa mer hållbar efter jag är i mål :D

Till något helt annat ... idag ska jag på StreetDance fetival med min äldsta dotter och hoppas på att jag inte kommer känna mig för gammal he he ...

2 kommentarer:

  1. Vad duktigt du är som klarat dig hittills! Jag känner igen mig. Jag älskar också choklad och saltlakrits men tyvärr föder det än mer sockersug efteråt. Så jag måste också vänja mig av med "lördagsgodis". En annan grej är vin. Efter att ha druckit ett glas blir jag galet sugen på nåt, gärna salt...

    SvaraRadera
  2. Jag vet exakt vad du menar med att inte kunna unna sig. Det är nästan jobbigt att inte kunna göra det. Jag kan inte äta bara lite. Dels vill jag bara ha mer, och sen sitter sötsuget kvar i flera dagar och oftast så blir det också sött i flera dagar därefter... :(

    SvaraRadera